wtorek, 22 listopada 2016

Tramp głodomór

Włóczęga jako bohater amerykańskiej popkultury ma długą tradycję, znacznie wyprzedzającą filmowego Trampa stworzonego przez Chaplina. Od początku postać naznaczona była szczególnym rysem charakterystycznym - tramp był głodny i główny bodziec jego działania stanowiła chęć zdobycia jedzenia.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:
Happy_Hooligan#/media/File:Happy_Hooligan_
1906_New_Year_postcard.jpg

Choć określenia tramp, vagabond i hobo funkcjonowały w amerykańskim słowniku już wcześniej, to - jak zauważa Jay Boyer w tekście "Superfluous People: Tramps in Early Motion Pictures" - zdecydowany wzrost ich popularności przypadł na okres dwóch wielkich fal emigracji XIX wieku. Wtedy bowiem pojawił się realny problem bezdomności i włóczęgostwa.



Jako popkulturowa figura tramp trafił najpierw do comic strips ukazujących się w ówczesnej prasie - choćby jako Happy Hooligan stworzony przez Fredericka Oppera. A że wczesne filmy bardzo często były adaptacjami historyjek obrazkowych, szybko też rozpoczęła się filmowa kariera trampa. David Robinson pisze wręcz o paragatunku tramp film i podkreśla, że schemat pretekstowo zarysowanej fabuły był właściwie stały: tramp zawsze kombinował, jak ukraść kawałek ciasta albo jakieś ubranie, jednak zwykle jego plany krzyżował rozwścieczony pies lub wredny kucharz i w finale włóczęga zazwyczaj obrywał.
Przykłady takich filmów można by mnożyć. Są to między innymi "A Tramp's Dinner" (1897, AMB), "The Tramp and the Nursing Bottle" (1901, studio Edisona) czy "On a Milk Diet" (1902, AMB), w których Tramp wykorzystując nieuwagę opiekunki flirtującej w parku z policjantem, wykrada dziecku butelkę i wypija jej zawartość. Poniżej jeden z tego typu filmów:


Dość często przeciwnikiem trampa w filmowych historyjkach był pies, który udaremniał próby włóczęgi, przeganiał go i zwykle gryzł w tyłek. Tak zresztą zaczęła się kariera pierwszej psiej gwiazdy - buldożki Mannie należącej do aktorki Laury Comstock, która współpracowała ze studiem Edisona. Jednym z filmów z trampem i Mannie jest "Pie, Tramp, an the Bulldog" (1901) zrealizowany przez Edwina Portera (tego, który dwa lata później wyreżyserował słynny "Napad na ekspres").

Po więcej przykładów wczesnych amerykańskich filmów z trampem oraz szczegółowe analizy kulturowej figury głodnego włóczęgi odsyłam do książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz